Kézi számla rögzítésénél, szinte minden adat kelleni fog, amely a számlán szerepel. A belépést és az azonosítást követően ahhoz, hogy megkezdhesd a számla jelentését a „Számlaadat-rögzítés” fülre kell kattintanod. Itt lehetőséged van az egyszerűsített rögzítés választására, ha a rögzíteni kívánt számlán csak kevés adat szerepel, majd meg kell adnod az adatszolgáltatás típusát, a számla típusát és a számla pénznemét.
Az adatszolgáltatás típusánál két lehetőséged van, egyik a gépi számla rögzítése kézzel, ez abban az esetben opció, ha a számlázó programod és az online számla rendszer között nem jött létre a megfelelő kapcsolat és a számlád nem került be a rendszerbe, ilyenkor kézzel kell lejelentened a számládat. Másik lehetőség a kézi számla rögzítés, kézzel kiállított számlánál ezt kell kiválasztanod.
A számla típusánál választhatsz normál, egyszerűsített vagy gyűjtő számla jelentés közül. A számla pénzneménél pedig ki kell választanod, hogy a számlád magyar forintban vagy devizában van-e kiállítva. Ezek kiválasztását követően 3 választási lehetőséget kínál a program, az új számla rögzítést, az előzmény nélküli módosító számla rögzítését és az előzmény nélküli érvénytelenítő számla rögzítését. Annak megfelelően választhatsz a felkínált lehetőségek közül, hogy mit szeretnél rögzíteni. Ez után jöhetnek a számlán szereplő adatok.
Ha a fent említett adatokat beírtad és a tovább gombra kattintasz, akkor jelenik meg a számlaadat rögzítési panel. Látni fogod, hogy a te adataidat, mint eladó automatikusan hozni fogja a rendszer (pl.: név, cím, adószám). Neked a vevő adatainak megadásával kell kezdened, itt elegendő az adószáma beírása, mert az alapján automatikusan megjelenik a vevő neve és címe. Ezt követően jönnek a kötelezően megadandó adatok, a jelenteni kívánt számlád sorszáma, számla kelte, teljesítés időpontja, a fizetés módja és a számla megjelenési formája. Ezután választhatsz a pénzforgalmi elszámolás, az időszakonkénti elszámolás és az önszámlázás lehetőségek közül, ha ezek közül valamelyik érint téged.
A következő rész a számla tételeinek megadása, az új tétel hozzáadása fülre kattintva tudod elkezdeni az adatok megadását.
Először az eladott termék vagy szolgáltatás megnevezését kell beírnod, ezt követően választhatod ki ennek jellegét (pl.: szolgáltatás, termék vagy egyéb). Lehetőség van az előleg jellegű számlák jelölésére, ki tudod pipálni ezt az opciót. Ha a számlán a mennyiségi egység meghatározható, akkor be kell írnod pl.: hány darab termékről van szó, milyen mennyiségi egységet használsz, illetve az egységárat. Ezután ki kell választanod az alkalmazott adó mértékét és meg kell adnod a számlán szereplő nettó értéket, áfa összeget és bruttó értéket. Ha a számlán több sorban szerepelnek tételek, akkor ezt a folyamatot meg kell ismételned, mindig az „új tétel hozzáadása „fülre” kell kattintanod, hogy további adatokat tudj rögzíteni. Ezt követően az oldalnak van egy számlaösszesítő része, melybe áfa érték szerint kell beírnod a számlád nettó értékét, áfa értékét és bruttó értékét. Végül az összesítő részben még egyszer be kell írnod a számlád nettó összegét, áfa összegét és bruttó összegét. Ha ezzel végeztél a jobb alsó sarokban van egy kitöltés ellenőrzés gomb, erre kattintva tudod ellenőriztetni, hogy kitöltötted-e a kötelezően megadandó adatokat.
Ha ez sikeres, akkor a zöld gombbal „számla rögzítés” tudod véglegesíteni a rögzítést.
A témáról részletesen olvashatsz az Egyéni vállalkozó leszek! című E-könyvünkben, amely 2020. májusban jelent meg, és a www.vallalkozoikerdesek.hu oldalon érhető el.