A pénzforgalmi számlanyitásra (bankszámla vezetésére) kötelezett adózók körét az Art.* 38. § (2) bekezdése határozza meg.
E szerint legalább egy belföldi pénzforgalmi számlával kell rendelkeznie a belföldi
– jogi személynek, (mint például a KFT, RT)
– jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságnak, (például a BT, KKT)
– általános forgalmi adó fizetésére kötelezett magánszemélynek, ideértve az egyéni vállalkozót is.
A pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó a készpénzben teljesíthető fizetések céljára szolgáló pénzeszközök kivételével, köteles pénzeszközeit pénzforgalmi számlán tartani, pénzforgalmát pénzforgalmi számlán lebonyolítani.
Láthatjuk, hogy például azoknak az egyéni vállalkozóknak, akik nem jelentkeznek be az ÁFA körbe (alanyi adómentességet választanak), nem kötelező vállalkozói bankszámlát nyitniuk (kivéve az EVA alanyok)**.
Illetve akadnak olyan bevétel-szerző tevékenységek is, melyeket nem kötelező vállalkozási formában folytatni (például ingatlan bérbeadás, szálláshely-szolgáltatás). Ezekben az esetekben a bankszámla-vezetési kötelezettséget az határozza meg, hogy a magánszemély ÁFA körbe tartozik-e.
Amennyiben vállalkozási formánk illetve tevékenységünk alapján kötelezettek vagyunk a pénzforgalmi számla vezetésére, érdemes körültekintően kiválasztani a számunkra megfelelő bankot.
A vállalkozás indítása, illetve a pénzintézet kiválasztása előtt az alábbiakat is érdemes átgondolni:
- vállalkozásunk székhelye földrajzilag hol helyezkedik el. Amennyiben nagyvárosban működik, több pénzintézet közül is válogathatunk, egy kevés lélekszámmal bíró településen korlátozottabb ez a lehetőség. Ha tartózkodási helyünktől távolabb eső bankfiókot választunk, érdemes átgondolni, mennyi időt és pénzt fog felemészteni az utazás
- van-e szélessávú internet hozzáférés azon a helyen, ahonnan a vállalkozást működtetni szeretnénk
- várhatóan mekkora készpénzes forgalomra számítunk, és mekkora lesz a banki pénzforgalmunk
- várhatóan hány tétel lesz havonta a készpénz felvét és az átutalás
- tervezzük-e bankkártya elfogadó terminál működtetését, ha igen, akkor ezt a bankkal előre egyeztetni kell
- tevékenységünk csak belföldre korlátozódik, vagy folytatunk uniós partnerrel kereskedést, esetleg 3. országban lévő üzletfelünk is lesz. Amennyiben szükségünk lesz deviza számlára, a választott banknál ennek milyen költsége van
- tervezzük-e külső forrás bevonását, mint például banki hitel, kölcsön, folyószámlahitel. Ha igen, ennek feltételeiről célszerű már a számlanyitáskor tájékozódni.
Természetesen semmi nem tiltja, hogy egy vállalkozásnak több pénzintézetnél is legyen folyószámlája. Azonban tisztában kell lennünk vele, hogy a bankok sem végeznek karitatív tevékenységet, szolgáltatásaikért különféle jogcímeken díjakat számolnak fel. Egy vállalkozás életében éves szinten ezek az összegek jelentősek lehetnek. Mikor bankszámlát nyitunk, vagy éppen megszüntetünk, a pénzintézet – a törvényi előírásnak megfelelően – azonnal jelenti a NAV-nak ezt az eseményt. Az adóhivatal így vállalkozásunk összes létező pénzforgalmi számlájáról tud, egy esetleges inkasszónál mindegyiket megterheli. Általában nem érdemes több pénzintézetet választani egy céghez.
A vállalkozások egyre jobban rá vannak kényszerítve az internet használatára. Az összes bevallást, adatszolgáltatást, kérelmet már csak elektronikusan – az ügyfélkapun keresztül – lehet teljesíteni. Célszerű ezért a banki szolgáltatásnál is igénybe venni az internetes hozzáférést. Elkerülhetjük vele a bankfiókban történő várakozást, és költségeket is csökkenthetünk, ha nem kérjük a folyószámla kivonatok papír alapú kiküldését.
Manapság már minden pénzintézet összeállít úgynevezett vállalkozási csomagokat, és többségük külön hangsúlyt fektet az induló cégek „elcsábítására”. Ezekben vannak díjmentes szolgáltatások, ahol az első néhány hónapban, vagy az első évben nem számítanak fel számlavezetési díjat. Akad olyan is, ahol néhány átutalási megbízást költségmentesen teljesítenek. Érdemes ezt kihasználni, hiszen egy vállalkozás elindítása sok kiadással jár, és a bevétele kezdetben meglehetősen bizonytalan.
A bankszámla nyitásához az alábbiakra van szükség:
Gazdasági társaság esetén:
– 30 napnál nem régebbi cégkivonat
– társasági szerződés, vagy alapító okirat, vagy alapszabály (eredeti hiteles példány)
– aláírási címpéldány vagy aláírás minta (eredeti hitelesített)
Ügyvédek esetén:
- ügyvédi kamara nyilvántartásba vételi igazolása
Társasházak esetén:
- A társasházi alapító okirat és szervezeti-működési szabályzat, amelyek tartalmazzák a bankszámla felett rendelkezők körét és a rendelkezés módját, valamint az adószám, amennyiben adóköteles tevékenységet is végez a társasház
Egyéni vállalkozóknak:
- vállalkozói igazolvány vagy okmányiroda által igazolt adószám, nyilvántartásba vétel.
Ahogy a vállalkozás fejlődik, vagy a körülmények változása miatt átalakul, célszerű megvizsgálnunk a meglévő banki szerződésünket is, igazítanunk a cég működéséhez. Könnyebb a bankon belül csomagot váltani, bizonyos plusz-szolgáltatást igénybe venni, vagy éppen lemondani, esetleg további alszámlát nyitni, mint bankot váltani.
Ha mégis úgy döntünk, pénzintézetet váltani bármikor lehet, csak arra kell figyelnünk, hogy üzleti partnereinket időben értesítsük a bankszámla megváltozásáról. Amennyiben valamiért nem vagyunk megelégedve a választott bankkal, keressünk egy másikat, nyissunk ott számlát, értesítsük róla üzletfeleinket, majd ezt követően szüntessük meg a régi bankszámlát. A legtöbb pénzintézetnél egy hónapos felmondási idő van beleépítve a szerződésbe, tehát a felmondást követő hónapra is ki kell fizetnünk a számlavezetési díjat.
Szabó Ildikó Angéla
____________________________________________________________________________________________
Tájékozódási lehetőség:
Az interneten vannak olyan weboldalak, amelyek összehasonlítják több bank ajánlatát, így például a számlavezetési díjakat is. Egyik ilyen oldal a www.bankracio.hu / Számla / Cégeknek.
Kezdő vállalkozónak különösen érdemes a bankok ajánlata között tájékozódni, figyelembe véve a várható pénzforgalmát – készpénzfelvétel száma, átutalások száma, ezek díjai bankon belülre és kívülre, kezdő vállalkozónak nyújtott kedvezmények, rendelkezik-e a bank a közelünkben bankfiókkal stb.
Összehasonlítási lehetőség:
http://www.bankracio.hu/bankszamla-osszehasonlito/bankszamlak/15-friss-ceg
________________________________________________________________________
*Art. = Adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény
**Az EVA alanyiság feltétele, hogy az adóalany belföldi pénzforgalmi számlával rendelkezzen (2002. évi XLIII. törvény az egyszerűsített vállalkozói adóról, 2. § (1) bekezdés 5. pont).