Az előleg megfizetése a szerződés alapján történik, tehát nem előre számlázom az előleget, hanem akkor, ha megkaptam. Ha nagyon szeretnék, akkor egy díjbekérőt küldhetek előre az összegről, de ez nem előírás.
Tehát ha megkaptam az előleget, akkor kiállítom, vagyis kibocsátom az előlegszámlát. A számlán a megnevezésnél a szövegben szerepeltetem, hogy előleg, és hivatkozok az ügyletre, amire az előleget kaptam. Az áfa mértéke jellemzően megegyezik az ügyletre vonatkozó, az előlegszámla kibocsátásakor érvényes áfa mértékével. Ha megkapom az előleget, akkor abból áfát kell fizetnem, természetesen, ha áfás az ügylet. Ami fontos, hogy előlegszámlánál a teljesítés időpontja az a nap, amikor megkapom a pénzösszeget. Akár készpénzben, akár a bankszámlámra.
Amikor megvalósul az ügylet, akkor pedig kiállítom a végszámlát. Ilyenkor kiállítom a számlát az ügyletről, a teljes összegről. És mínusz előjellel szerepeltetem rajta a megkapott előleget, vagy előlegeket, és hivatkozok az előlegszámla számára. Így a számla végösszege tulajdonképpen a pénzügyileg rendezendő összeget mutatja.
A témáról részletesen olvashatsz az Egyéni vállalkozó leszek! című E-könyvünkben, amely 2020. májusban jelent meg, és a www.vallalkozoikerdesek.hu oldalon érhető el.