2016. július 08., péntek 12:43

Az első lépések – mielőtt vállalkozásba kezdene

Írta:
Értékelés:
(0 szavazat)

Mielőtt vállalkozásba kezdene, fontos átgondolni az alábbiakat:

  • hol legyen a cég székhelye, telephelye, irányító központja
  • milyen fix,- és változó költségek vannak
  • mekkora árbevételre számítunk
  • mi a várható megtérülési idő
  • milyen vállalkozási formát válasszunk
  • hogyan épüljön fel a cég.

 

Az elhelyezkedés, vállalkozásunk környezete

Ha sok vállalkozás épül ugyan arra a tevékenységre, nagyon fontos – sőt döntő lehet -, hogy hol helyezzük el a cég telephelyét. Ez sokkal fontosabb kérdés, mint azt sokan gondolnák, nem egy céget láttam már csődbe menni csupán azért, mert tevékenységéhez nem a megfelelő helyszínt választotta. Egy kereskedelmi egység létrehozása előtt érdemes feltérképezni a kiszemelt területet, különös figyelmet fordítva a vásárlói szokásokra. Elfogadott tény, hogy a többség ott szeret nézelődni – a nézelődők már potenciális vevők! -, ahol sokan vannak, tehát fontos, hogy legyen a környéken több üzlet, ami vonzza a vásárlókat.

 Egyáltalán nem probléma, ha a kiválasztott területen több hasonló terméket – szolgáltatást nyújtó vállalkozás is működik. Külföldi útjaim során több olyan városban jártam, ahol egy-egy utcában 90%-ban csak egyféle iparcikket árultak. Aki például lámpát akart venni, első útja a lámpák utcájába vezetett, mert tudta, hogy amit ott nem kap meg, az nem is létezik. Ha ilyen környezetbe helyezzük az üzletünket, döntő fontosságú, hogy valamiben kitűnjön a többi közül. Legyen egyedi a stílusa, áruljon különleges darabokat, vagy az üzlet hangulata, vonzó kirakata csalogathatja be a vevőket.

De remekül működhet egy olyan boltocska is, amely kilóg az adott környezetből, több kilométeres vonzáskörzetében nincs hasonló profilú vállalkozás. Ekkor viszont nagyon fontos, hogy legyen valami más szolgáltatás a környéken, mely tömegeket vonz oda. Ne higgyük, hogy a mi üzletünk miatt emberek százai fognak utazni a „pusztaságba”, autót szerezni, hogy meg tudjanak közelíteni, vagy kietlen – félreeső utcákban bolyongani, hogy megtaláljanak bennünket – ha egyébként termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal nem vagyunk egyedülállóak a piacon!

Gyakran előfordul – első sorban a kényszerből létrejött családi vállalkozások körében, hogy a lakhelyükön, vagy annak közvetlen közelében próbálnak meg olyan vállalkozást létrehozni, melyből rengeteg működik az országban. Persze ha egyébként frekventált, fent leírt környezetben élnek, akkor ez még jól is sülhet el, de sajnos nem ez a jellemző. Bátran lépni kell egy nagyot, és olyan területen bérelni üzlethelyiséget, ahol nagy a nyüzsgés, és nem csak az átmenő forgalom.

Napjainkban egyre gyakoribb kereskedési forma az internetes webáruház. Itt a legfontosabb a megfelelő szélessávú és stabil internet kapcsolat. Hamar elpártolnak a vevők, ha áruházunk oldala nehezen nyílik meg, esetleg időközönként nem érik el. Ezért ebben az esetben a számítástechnikai környezet kiépítésére helyezzük a legnagyobb hangsúlyt.

Amennyiben termékeinket kiszállítással akarjuk eljuttatni a vevőhöz, a megfelelő szállítóeszköz kiválasztása is fontos. Ha biztosítani akarjuk a személyes átvételi lehetőséget is, akkor a raktárunkat olyan helyre kell telepítenünk, mely tömegközlekedéssel és gépkocsival is könnyen megközelíthető, és a rakodás idejére a parkolás biztosított.

Amennyiben gyártással, termék előállításával szeretnénk foglalkozni, olyan helyet válasszunk, ahol a környezetünket nem zavarjuk a szagokkal, zajokkal. Meg tudja keseríteni a vállalkozó életét egy felháborodott szomszéd, akár tönkre is teheti a vállalkozást, ha folyamatosan ellenőröket küld a helyszínre, állandóan a hatóságokkal kell hadakozni miatta.

Ha valamilyen szolgáltatást nyújtunk, döntő lehet a környezet hangulata. A helyszínt lehetőleg könnyen meg lehessen közelíteni, nagy előnyt jelent, ha lehet a közelben parkolót találni. Ha például jóga stúdiót vagy masszőr helyiséget nyitnánk, kiemelkedően fontos, hogy a terem hangszigetelt legyen, a város lüktetése ne zavarja vendégeinket.

Látható, hogy ahány vállalkozás, annyi féle szempont szerint kell mérlegelni, mert a helyszín megválasztása rendkívül fontos.

Költségtervezés

Ha már eldöntöttük, hol működjön vállalkozásunk, feltétlenül össze kell írni a biztosan várható fix költségeket. Sok kezdő vállalkozó követi el azt a hibát, hogy csak fejben számolgat, kalkulálgat, és ezt-azt kifelejt, vagy csupán nem tud összeadni. Írjuk le legalább azt, amiről biztosan tudunk! Meglepetés még azután is érhet.

Ami valószínűleg felmerül minden vállalkozásnál

 – cég alapítás költségei: ügyvédi díj, illetékek, törzstőke

– bérleti díj vagy helyiség megvásárlásának értéke

– a várható rezsi költségek: hozzávetőleges havi áram, gáz, víz- és csatorna, szemétszállítás, internet, telefon – könyvelői, esetleg szakértői díjak

– munkabérek és azok járulékai

– alvállalkozók óra,- vagy teljesítménybére

– anyag- áru beszerzési ára, induló készlet értéke

– szükséges beruházás tervezett költsége: gépek, eszközök beszerzése

– ha hitelt veszünk fel, annak kamata és törlesztő részletei

– tervezett reklám költségek stb.

A vállalkozásunk csak akkor működhet jól, ha az előzetes számítások szerint a havi költségeket képes kitermelni, és a beruházás ára is megtérül, mielőtt az eszközeinket újabbra kellene cserélni.

Ha úgy tűnik, bevételünk fedezni fogja költségeinket, ne felejtsünk el számolni az adókkal is. Bevételeinkből a költségek levonása után megmaradt összeg képezi a nyereségadó alapját. Ebből le kell vonnunk az iparűzési adót, és a társasági adót. A vállalkozás adózott nyereségéből a magánszemély csak úgy vehet ki pénzt, ha megfizeti az osztalékot terhelő adókat is.

A várható bevétel és az áraink kalkulálása

Fontos tudni, hogy akármilyen jól is számolunk, az első néhány hónapban egészen biztosan nem tudunk szert tenni a kalkulált bevételre. Ez semmi képen sem szabad kedvünket szegje, egy jól megtervezett vállalkozás általában az első év végére éri el a kalkulált bevételét. Ha mindent jól szerveznek a cégen belül, 1-2 év alatt „áll talpra”. Éppen ezért fontos, hogy a jegyzett tőkét jól kalkuláljuk, nem szerencsés, ha már az első hónapokban a tagok kölcsönt kell, nyújtsanak a társaságnak.

Az árképzés döntő lehet! Nem az a lényeg, hogy mi legyünk a legolcsóbbak a piacon, hanem az ár – érték arány. A szolgáltatás színvonalának, a minőségnek igazodnia kell a környezethez. Ugyan az a termék – szolgáltatás – az ország különböző területein egészen más áron kelhet el.

Ne feledkezzünk meg az úgynevezett „sznobhatásról” sem, ha luxus árucikket kínálunk, annak árát a vásárlók jövedelméhez kell igazítani, mert ennek a rétegnek nem sikk megvásárolni az olcsó terméket. Egy exkluzívnak tervezett vendéglátóhelyet például simán tönkre lehet tenni, ha túlzottan alacsony árakat írunk az árlapra.

Az árak megállapítása előtt feltétlenül tájékozódni kell a vállalkozás tervezett környezetében élők, vásárlási és életviteli szokásairól, ha van hasonló cég a közvetlen közelben, annak árairól. Nagyobb beruházás megvalósítása előtt érdemes profi piackutató cég segítségét is igénybe venni, hosszú távon megtérül a plusz költség.

A cég felépítése

Mivel társas vállalkozásokról van szó, első kérdés, kivel társuljunk. Olyan partnert érdemes választani, akivel kölcsönös a bizalom, aki hasonló értékrendet képvisel, akivel kiegészítik a partnerek egymást. Ne feledjék el: a bíróság nem igazságot, csupán jogot szolgáltat! A későbbi viták elkerülése végett a szóbeli megállapodásokat írásban is rögzíteni kell, ha valami nem egyértelmű, ki kell kérni az ügyvéd tanácsát.

Sok ember képes elhitetni magával, hogy ő mindenhez ért. Az önbizalom persze nélkülözhetetlen dolog, de nem szabad túlbecsülni saját képességeinket. Nagyon fontos, hogy a megfelelő pozícióba az arra rátermett kollégát helyezzük.

A vállalkozás vezetőjének nem az a dolga, hogy fizikai munkát végezzen, vagy esténként adminisztráljon, esetleg éjszaka terveket készítsen és a végkimerültségig hajszolja magát. Az a szerencsés, ha ő a koordinációt végzi, üzletszerzéssel foglalkozik, ápolja a partnerkapcsolatokat, és újakat épít. Az ügyes cégvezető a munkát megfelelően tudja delegálni és ellenőrizni. Olyan munkatársat, aki szívesen dolgozna nekünk, könnyű találni, de a munka nem fog bekopogtatni a vállalkozó ajtaján, azt bizony meg kell szerezni.

Minden vállalkozásnak szüksége van adminisztrációs munkatársra. Hosszú távon egy talpraesett „titkárnő” minden cég számára kifizetődő.

Minél nagyobb a vállalkozás, minél több embert foglalkoztat a cég, annál fontosabb a belső hierarchikus rend kialakítása. De már 2-3 fős cégben is konkrétan meg kell határozni, kinek mi tartozik a feladat, – és hatáskörébe. Nem szerencsés, ha a kollégák egymásnak keresztbe szerveznek, egymás ügyeibe belefolynak. A munkaszerződés mellékletét képezi a munkaköri leírás, amire célszerű figyelmet fordítani és pontosan meghatározni benne, kinek mi a feladata, ki kinek tartozik a cégben beszámolási-jelentési kötelezettséggel.

Fontos, hogy olyan munkatársakat válasszon a cég vezetője maga mellé, akik nem csak az adott szakmai munkára megfelelőek, de az értékrendjük is a cég szellemiségéhez igazodik.

Szabó Ildikó Angéla

 

Megjelent: 406 alkalommal Utoljára frissítve: 2016. augusztus 12., péntek 08:47

Dajka Edit vagyok, a Cégtan.hu Kft. ügyvezetője, a cegtan.hu weboldal főszerkesztője. Több évtizedes könyvelői, adószakértői tapasztalattal rendelkezem, dolgoztam ellenőrzési és újságszerkesztési szakterületen is.

cegtan.hu/

Kitűzött cikk

  • Reklám helye

Please publish modules in offcanvas position.